Contact

Voordat je contact met ons opneemt, kijk eerst even of jouw vraag tussen onze veelgestelde vragen staat.
Mocht daar niet je antwoord tussen staan, neem dan gerust contact met ons op.

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de veelgestelde vragen.

Top 10

Hoeveel kost het huren van een fiets?

De prijs hangt af van de soort fiets die je neemt en of je verzekering op de fiets wilt of niet. Je kunt hier de prijs van je fiets uitrekenen.

Wat zijn jullie openingstijden?

Wij zijn dagelijks geopend van 9:00 – 18:00 uur. Al onze locaties zijn gesloten op Koningsdag.

Moet ik een borg achterlaten?

Ja, iedereen moet een borg achterlaten: wij prefereren een credit card met een geldige legitimatie. Wanneer je geen creditcard hebt kun je ook een geldige legitimatie met €50,- per fiets achterlaten. De borg is niet de betaling van de huur, je betaalt de huur achteraf.

Kan ik een fiets terugbrengen naar een andere locatie?

Omdat jij een borg achterlaat moet de fiets teruggebracht worden naar de zelfde winkel. Het is daarom niet mogelijk om de fiets terug te brengen naar een andere locatie.

Geven jullie korting op grote groepen?

Ja, dat doen wij. Groepen die groter zijn dan 10 personen krijgen 10% korting wanneer ze de huur gezamenlijk betalen.

Organiseren jullie ook tours met een gids?

Dat doen wij zeker. Toeristen die willen fietsen met een gids hebben twee opties. Of ze kunnen op een dagelijks tour gaan met andere of, wanneer jullie met meer dan acht zijn, op een privé tour gaan. Alle informatie erover kun je hier terug vinden.

Kan ik mijn fietsen eerder terugbrengen dan is afgesproken?

Ja, dat kan altijd. Je betaalt alleen voor de uren of dagen die je hebt gehuurd, tenzij je voor een bepaalde huurperiode een vast bedrag bent overeengekomen.

Hoe kan in mijn 24 uur huurperiode verlengen?

Blijf gewoon fietsen! Je betaald pas wanneer je terugkomt, dus je kunt de fiets houden tot je er klaar mee bent, tenzij je besluit om hem langer dan een week te houden.

Wat gebeurt er als ik mijn fiets terugbreng nadat jullie zijn gesloten?

Probeer altijd de fiets terug te brengen wanneer wij open zijn (9:00 – 17:45).  Mocht er toch iets gebeuren waardoor het niet lukt om de fiets terug te brengen en je kun het ook niet de volgende dag terugbrengen, parkeer de fiets voor de winkel. Gooi de sleutels in de brievenbus en neem de volgende dag contact met ons op.

Wat zijn jullie algemene voorwaarden ?

Onze algemene voorwaarden vind je hier terug.

Fietsen

Mag ik met twee personen op één huurfiets?

Ja, wij bieden de mogelijkheid om met zijn tweeën op een fiets te fietsen. Dit is alleen mogelijk op onze tandems. Het is niet toegestaan om met twee personen op een huurfiets te rijden, tenzij dit een kind is met een maximaal gewicht van 25 kg, in een kinderzitje.

Verhuren jullie ook tandems?

Ja, wij verhuren ook tandems in al onze winkels. Het is alleen niet mogelijk om deze te reserveren omdat wij slechts een aantal beschikbaar hebben. Als je toch graag de fiets wilt reserveren bel dan een dag van te voren om 17:30 of de dag zelf om 9:00 naar de winkel. Deze contactgegevens van de winkels vind je hier. Wanneer wij een tandem beschikbaar hebben houden wij hem dan voor je vast.

Hebben jullie ook kinderfietsen?

Natuurlijk hebben wij kinderfietsen. Voor kinderen hebben we fietsen in de leeftijd van 5 tot 7 jaar en 7 tot 11 jaar. Jongere kinderen kunnen in een kinderzitje en oudere kinderen zijn meestal groot genoeg voor een stadsfiets. Kinderen tot 5 jaar kun je meenemen in een kinderzitje op een stadsfiets . Kleine kinderen passen in een zitje voorop aan het stuur en grotere in een zitje achter op de bagagedrager.

Krijg je ook sloten met de fiets?

Al onze fietsen hebben twee sloten. Laat je fiets nooit alleen, tenzij deze op slot staat. Ons personeel laat je zien hoe je de fiets op slot zet.

Hoeveel kost het huren van een fiets?

De prijs hangt af van de soort fiets die je neemt en of je verzekering op de fiets wilt of niet. Je kunt hier de prijs van je fiets uitrekenen.

Veiligheid

Zijn er speciale regels in het verkeer waar ik rekening mee moet houden?

Jazeker. De  Nederlandse verkeersregels zijn ook van toepassing wanneer jij op de huurfiets fietst. Hou je aan de regels en vergeet de Amsterdamse interpretatieean fietsen. Kijk op onze pagina over veilig fietsen voor suggesties in het verkeer.

Hebben de fietsen ook verlichting?

Ja, al onze fietsen hebben verlichting. Controleer zelf voor vertrek of deze ook daadwerkelijk functioneert.

Waar kan ik mijn fiets parkeren?

Bijna overal. Bij voorkeur in een fietsenrek – als je een vrije plek kunt vinden, anders tegen de reling van een brug maar ALTIJD aan een vast object. Let op dat je geen doorgaand verkeer of (nood-)uitgangen blokkeert, parkeer nooit dicht op een geparkeerde auto. Op het Centraal Station en Leidseplein en omgeving moet je verplicht gebruik maken van de fietsenrekken. Fietsen buiten de rekken aangetroffen riskeren afgevoerd te worden door de Reinigingspolitie. Bij twijfel, maak gebruik van een Fietsenstalling voor +/- € 1,- per dag.

Hebben jullie ook helmen?

Ja, wij verhuren helmen. Ook al is het niet gebruikelijk om een helm te dragen, jouw veiligheid gaat voor. Als je graag een helm wilt, vraag ernaar in één van onze winkels.

Is het veilig om met een kind in een zitje te fietsen?

Wanneer u een ervaren fietser bent, is het niet gevaarlijk om met een kind rond te fietsen. Doe rustig aan en gehoorzaam de wet. Laat nooit een kind alleen in een zitje op de fiets.

Hoe zit het met de wetgeving m.b.t. IPod en mobiele telefoon op de fiets?

Vreemd genoeg staat de Nederlandse wetgeving fietsers toe om IPod oordopjes en mobiele telefoons te gebruiken op de fiets. Ook al vind je jezelf wellicht erg cool als je dit doet, er is een ongeschreven wet die zegt dat wanneer je dit doet je vaak erg irritant bent voor de meeste overige deelnemers in het verkeer, zonder dat je dat zelf in de gaten hebt. Kijk ook op onze pagina over veilig fietsen voor meer informatie.

Hoe werken de sloten?

Wij leggen je in de winkel uit hoe de sloten werken. Je kunt ook naar onze safe cycling video kijken. In dit filmpje laten we zien hoe je de fiets op slot zet.

Krijg je ook sloten met de fiets?

Al onze fietsen hebben twee sloten. Laat je fiets nooit alleen, tenzij deze op slot staat. Ons personeel laat je zien hoe je de fiets op slot zet.

Diefstal en schades

Wat gebeurt er als ik schade toericht aan de fiets tijdens mijn huurperiode.

Wij rekenen geen kosten voor de schades die zijn toegebracht tijdens de huur periode, tenzij je de fiets hebt gebruikt op een manier dat niet hoorden.

Wat als de fiets gestolen wordt?

Wanneer je je fiets op slot zet is de kans erg klein dat de fiets wordt gestolen. Mocht je fiets toch gestolen worden dat ben jij hiervoor verantwoordelijk. Wanneer jij verzekering op de fiets hebt betaal je een eigen risico van €50,-. Wanneer je geen verzekering hebt moet je het volledige bedrag van de fiets betalen (€450,-).

Zijn de fietsen automatisch verzekerd tegen diefstal?

Nee, wanneer u een fiets bij ons huurt bent jij aansprakelijk voor diefstal. Ondanks de reputatie van Amsterdam is de kans op diefstal gering als u onze slot-instructies opvolgt. Wij bieden de mogelijkheid om de fietsen te verzekeren tegen diefstal. Wanneer je de verzekering afsluit en de fiets wordt gestolen dan heb je een eigen risico van €50,-.

Wat als ik pech heb met de fiets?

Op verzoek verstrekken een plaksetje en pomp bij het verhuren van de fiets. Als je een bandje kunt plakken kunt je de tocht voortzetten. Ernstige pech is zeldzaam want onze fietsen zijn goed onderhouden en voorzien van banden met een kevlar laagje. Mocht je echt niet verder kunnen dan kun je contact opnemen met de desbetreffende winkel. Dit staat op ieder contract.

Wat gebeurt er als de fiets wordt gestolen en ik verzekering heb?

De voorwaarden voor de verzekering is dat de fiets goed op slot gezet is en dat de originele sleutels van de fiets nog in het bezit zijn. Na diefstal vullen wij samen met de gast een aangifteformulier in. MacBike zal aan de hand van dit formulier aangifte doen bij de politie.

Staat jouw antwoord er niet tussen?

Hier zijn verschillende manieren om contact met ons op te nemen:

Stuur ons een e-mail

Neem contact met één van onze vriendelijke medewerkers.

Bel ons op

Wij zijn bereikbaar op 020 620 09 85.